Det är spännande att vara med på kundernas livsresa!

Jag är ansvarig för vår Private banking-verksamhet och för Börsgruppen, den avdelning på banken som hjälper våra mest aktieintresserade kunder. Jag jobbar också operativt med aktier och andra placeringar.

För 5 år sedan fick jag se hur snabbt det kan gå på Sparbanken i Karlshamn. Vi hade då identifierat ett behov av just Private banking hos en del av våra kunder. Även om banken redan hade en del av den kompetensen så hade vi ännu inte paketerat eller namngivit den. Därmed var det också svårt att erbjuda tjänsten till kunderna.

Men efter att ha bestämt oss så startade vi upp Private banking på Sparbanken i Karlshamn. Det är en stor fördel med vår organisation, att vi är 100 procent lokala och inte har några ägare i traditionell mening. Tror vi på en idé så kan vi genomföra den snabbt. I det här fallet handlade det om att ge vissa kunder möjlighet att fortsätta vara kunder i sin lokala bank och känna sig trygga med det.

Behovet av Private banking finns till exempel hos en del entreprenörer som har drivit och utvecklat sina bolag och därefter sålt dem. Plötsligt har de ett betydligt större kapital än någonsin tidigare, och då behöver de också göra det bästa av de pengarna. Vi bildar ett team av personer och tjänster runt dessa kunder, hjälper till med förvaltningen av kapitalet men erbjuder egentligen mycket mer både för kunden, dennes familj och eventuella företag.

Vi utgår alltid från kundens egna önskemål och behov – och hjälper självklart också till ett ge en överblick över möjligheter och alternativ. En del kunder vill inte ta någon risk alls med sin förmögenhet, medan andra vill ta måttlig risk och vissa vill ta större. Alla är olika. Även om vi är överens om en målsättning så gör vi på banken inga affärer för kundens räkning utan att först få klartecken. Vi tar alltid kontakt, ger vårt förslag och går bara vidare om kunden vill det.

Vi följer upp resultatet av förvaltningen så ofta som kunden önskar. För många är det lagom att träffas en gång i kvartalet eller halvåret för att gå igenom målsättning och utfall. För en stiftelse som inte är så aktiv räcker det kanske med en gång per år, men som sagt, det är kunden själv som bestämmer det.

Vi har också speciella Private banking-träffar för kunderna två gånger om året. Då kan det exempelvis komma fondförvaltare från Stockholm och berätta om olika case och hur de ser på specifika fonder och marknader. En intressant möjlighet för kunderna att träffa förvaltare och ställa frågor direkt till dem.

När det gäller tillgångsslagen som vi handlar så är det naturligtvis mycket fonder och aktier. Men vi hanterar även optioner och andra derivat, som kan användas både för att skydda portföljer mot kursfall och för att öka exponeringen med möjlighet till högre avkastning.

Jag trivs väldigt bra med att träffa kunder och lära känna dem. Det är spännande att vara med på hela deras livsresa, ibland från uppstart av företaget till expansion och kanske försäljning av livsverket. Sedan följer förvaltningen av kapitalet och ibland även arvskifte och fortsatt förvaltning på uppdrag av nästa generation.

Som person gillar jag att fokusera på möjligheter, inte problem. Det gäller både i jobbet och privat. Jag är fotbollsintresserad och har spelat aktivt i olika klubbar, som högst i division två. Numera är jag tränare i ett lag med 10-åriga killar vilket är väldigt givande då jag får vara med och lära dem om både fotboll och det sociala spelet. Det är spännande med barn i den åldern, för även om de kan vara olika bra på fotbollsplanen så går det faktiskt inte att säga vilka som ska bli stjärnor och vilka som inte ska bli det. Det är enormt mycket som kan hända på vägen och där finns det väl också en likhet med den förmögenhetsförvaltning jag jobbar med. Det är ett arbete där värden ska uppstå på ganska lång sikt.