Vi har intervjuat självaste MATTHEW MCCONAUGHEY

Matthew McConaughey och Idris Elba i biofilmen ”The Dark Tower”. © 2016 CTMG, Inc. All Rights Reserved.

Imorgon onsdag (16/8) är det premiär för ”The Dark Tower”Filmtopp har fått tre exklusiva intervjuer med filmens stjärnor,  Matthew McConaughey & Idris Elba, samt upphovsmannen Stephen King. Först ut i vår intervjuserie är McConaughey. Del två släpps imorgon med King.

”Mannen i svart flydde över öknen och revolvermannenföljer efter.

Året var 1978 när dessa ord inledde den episka berättelsen om Det mörka tornet, författad av en ung man vid namn Stephen King.

King skulle fortsätta med sitt skrivande och bli en av de mest populära och bäst säljande författare i historien. En modern Charles Dickens, och de två karaktärerna –  den ena klädd i svart, den andra dragandes med en revolver – skulle utvecklas till de centrala figurerna i bokserien Det mörka tornet, ett livsverk som innehåller både böcker, noveller, serietidningar och nu, för första gången, en långfilm.

Mannen i svart gestaltats på bioduken av den Oscarsvinnande skådespelaren Matthew McConaughey. ”Jag spelar en trollkarl som kan byta skepnad”, inleder McConaughey intervjun och berättar om karaktären han spelar, även kallad Walter.

”Han kan resa till olika platser i tiden och påverka olika objekt. Han kan röra till människors psyke med sina ord och rörelser. Han har några kraftfulla krafter, och det är riktigt kul att leka med dessa.

Läs klart den fullständiga intervjun här

Recension : The Emoji Movie (2017)

Film: The Emoji Movie (2017)
Regi: Tony Leondis
Manus: Tony Leondis, Eric Siegel & Mike White
Med: T.J. Miller, James Corden, Anna Faris, Patrick Stewart m.fl.
Genre: Komedi
Speltid: 1tim 26 min

”The Emoji Movie” har – trots att stora namn som bland andra Patrick Stewart och T.J. Miller är inblandade – snabbt blivit något slags skämt i zeitgeisten. Kanske är det inte så konstigt med tanke på att Sony Pictures har valt att krysta fram en berättelse om emojis. Något som för cynikern låter som ett väldigt lömskt sätt att  föda upp en riktig kassako. Men optimisten i mig sken starkt när jag satte mig i biografen för att med ljus och lykta leta efter anledningar till att folk dömer filmen alldeles för hårt.

Problemet är bara att folk inte gör det. Berättelsen om Gene, en ”meh”-emoji som har alldeles för sprudlande känslor för att hela tiden stanna i sin likgiltiga roll, måste helt enkelt inte berättas – den är inte född ur någon skaparglädje och kan därför inte engagera. Det blir väldigt svårt att sympatisera med Alex, som äger telefonen som emojin Gene lever i, och hans försök att ragga på tjejen Addie genom att ”välja rätt emoji” i sina sms.

Inte heller blir det lätt att bry sig när Gene blir stämplad som ett tekniskt fel och börjar jagas av botar som ska radera honom. Flykten tar honom ut från sms-appen, till hemskärmen och vidare till så spännande vidder som (tydligen) det vackra Spotify-landet, den spännande Candy Crush-världen och det romantiska Instagram-sceneriet. Appar och emojis är grymma, hippa och roliga – och allt är platt.

LÄS MER: Nyfiken på vad som går nu på bio?

”The Emoji Movie” är osäker på sin målgrupp

Inte ens de konstanta bajsskämten (ja, efter den andra eller tredje referensen till att det finns en bajs-emoji blir det lite tröttsamt) eller faktumet att karaktärerna har noll personlighet hjälper, föga förvånande, filmen att växa. Medioker efter medioker scen kastas framför ens ögon i ett rasande tempo och publiken verkar alieneras i samma takt. Inte ens barnen på den visning jag var vid verkade reagera särskilt starkt under ”roliga”, ”sorgliga” eller ”spännande” scener och jag funderade gång efter gång på vilka målgruppen egentligen är. Raggandet, referenser till nättroll, piratkopiering och brandväggar känns oaktuellt för 7-åringar men filmens ton är inte anpassad för folk som är äldre än så.

Det här är filmskapande född ur lättja och The Emoji Movie är nästan störande enkel att hata – en The Lego Movie (2014) där allt gick fel istället för rätt och den enklaste vägen nästan alltid väljs. Det finns en del finurliga små idéer i filmen och några av de budskap som subtilt vävs in är inte helt tokiga. Problemet (förutom att de förstörs av att själva grundidén är så pass tom och skamlös) är bara att de känns så enkla, klyschiga och falska. Som om det vackra pustas ut från en ond demons stinkande käftar. Som att få höra ”jag älskar dig” från någon som inte menar det. Som att se Donald Trump på ett klimatmöte.

Vi får se hur lång tid det tar innan jag känner för att använda emojis igen.

 

GAME OF THRONES – TESTA DIG SJÄLV!

Ärelystna följare av Game of Thrones!

Striderna om Järntronen börjar nå sitt slut och varje hus skriker efter förstärkning. Vilken släktklan ska du ansluta dig till och vilket tillhygge ska du medföra till strid?

Blir det med ädelmod du svingar ditt nyslipade stålsvärd? Blir det med bestämd envishet du kastar loss ditt skepp? Ska du lömskt låta din ormtunga förvrida dina motspelares tankar, medan du nöjt sänker en flaska vin? Ska du med eldsprutande drakar dyka över krigsfältet medan du njuter av dina fienders hissnande skrik?

Ja, vilket hus förtjänar egentligen din ärelystna karaktär?

Vi har med hjälp av meta-fysiker, astronomer, spådamer och allhända religiösa förespråkare och profeter sammanställt en kalkyl som kommer att hjälpa dig med denna fråga.

KLICKA HÄR FÖR TESTET

2 HBO-serier med premiär i Juli

Dags att rusta för vintern mitt i sommaren: Game of Thrones sjunde säsong rullar in med full kraft i juli. På HBO kommer även en helt ny intressant serie, Snowfall, som har premiär imorgon.  Mycket appellerar med vinter helt enkelt. Nedan kan du läsa om de två produktionerna.

Snowfall – 6/7

En storm är på väg som bär namnet crack. Snowfall, skapad av Oscarsbelönade John Singleton, utspelas under tidigt åttiotal, vid crack-kokainets intåg i Los Angeles. Berättelsen följer ett antal karaktärer på kollisionskurs, bland andra Franklin Saint (Damson Idris), en ung gatuentreprenör som vill ha makt, Gustavo “El Oso” Zapata (Sergio Peris-Mencheta), mexikansk wrestler som hamnar mitt i en kriminell familjs maktkrig, Teddy McDonald (Carter Hudson), CIA-agent på flykt från ett mörkt förflutet och i färd med att utanför ramarna finansiera nicaraguanska contras, samt Lucia Villanueva (Emily Rios), egensinnig dotter till en mexikansk crime-boss.

Inom kort kommer en recension av oss på Filmtopp!

Game of Thrones – 17/7

Vintern är här och med den världens populäraste serie: Game of Thrones. Fantasyserien, som är baserad på bokserien ”A Song of Ice and Fire” av George R.R. Martin och har belönats med mängder av Emmy-priser, handlar om den episka striden om makten i ett stort och våldsamt kungarike. I rollerna ser vi bland andra Peter Dinklage, Nikolaj Coster-Waldau, Lena Headey, Emilia Clarke, Kit Harington, Sophie Turner och Maisie Williams. I den sjunde säsongen trappas striden upp om Järntronen. Är vintern här för att stanna?

 

Bra bröllopsfilmer

Bra bröllopsfilmer

På sommaren kommer inte bara semester, utan även en hel del obligatoriska måsten… Fastrar som fyller år, barn som har dop, konfirmationer, studenter och alla dessa bröllop.

Det är därför ett måste för oss på Filmtopp att bejaka denna högtid, som både på gott och ont präglar våra sommardagar och kvällar. Vi gör det med att lista bra bröllopsfilmer.

Ur ett rent dramaturgiskt perspektiv kan genren tyckas vara tacksam att arbeta med. Förhållanden ställs mot sin spets, skelett kommer fram ur garderoben och karaktärer frågar sig själva vad som är rätt svar på den stora frågan. Men genren är även en plåga, eftersom de flesta bröllopshistorierna har gjorts och det kan till och med kännas som att vi sitter fast i en reproduceringsloop.

Men det finns undantag som bekräftar regeln. Om du som jag har svårt med vett och etikett, kom i rätt stämning med dessa filmer:

Wedding Crashers (2005)

I Wedding Crashers får vi följa bluffmakarna Jeremy och John, som fördriver sin fritid med att nästla sig in på bröllop för att ragga på brudar. En stöt kräver noggrann planering och att radarparet lyckas bygga falska, men trovärdiga, identiteter. Trots den kluriga uppgiften, har de aldrig misslyckats.

Enligt dem är ingen kvinna så mottaglig för ny kärlek som på sin väninnas bröllop. Fast det damerna inte har en aning om, är att John och Jeremy bara vill ligga med dem. Men hela deras jargong skulle ställas inför ett svårare uppdrag när John förälskar sig i en förlovad kvinna och hon bjuder över dem till hennes familjs sommarstuga inför hennes annalkande bröllop. Hur länge kan de ljuga om vilka de är?

Wedding Crashers må vara en konventionell dramaturgisk upplevelse, men är en av 2000-talets roligaste filmer. Owen Wilson och Vince Vaughn har en unik kemi och glänser som diamant i sina roller.

Corpse Bride (2005)

Victor ska gifta sig med en person han inte vill vara med, och stakar därför sig. Under bröllopsrepetitionerna beger han sig iväg till skogen för att repetera på sina löften. Där råkar han, med sina välvalda ord, väcka en död kvinna till liv. Victor ger henne sin bröllopsring och hon tar med honom på ett äventyr ner i sin värld, nämligen dödsriket.

Fantasyregissören Tim Burtons film Corpse Bride tar med oss på en unik resa, som pyntas med en än mer speciell kärlekshistoria. Burtons fantasi har förmodligen aldrig varit så här stor, och rent estetiskt är Corpse Bride hans häftigaste. Ett måste för filmälskaren.

Bridesmaids (2011)

Annies liv är en röra. Hon driver ett konditori, som går uruselt och lyckas inte hitta rätt på mansfronten. När hennes

bästa vän Lillian berättar att hon ska gifta sig med en rik bankir och frågar ifall Annie vill vara hennes brudtärna tackar hon genast ja. Men snart får hon konkurrens om hedersplatsen av Helen, en annan vän till Annie, som kostar på sig dyra ceremonier och välvalda presenter.

Annie är inte alls lika organiserad Helen, och gör allt i sin makt för att ge Lillian ännu bättre upplevelser. Men hennes spontanitet gör bara hennes position mer hotad och slutligen hennes och Lillians vänskap illa.

Bridesmaids är en hysterisk och i många fall bisarr komedi, som handlar om hur långt vi är villiga att gå för vänskap. Filmen är banbrytande och viktig eftersom den låter sina kvinnliga karaktärer vara lika sexistiska och grisiga och, ja, patetiska, som vi ständigt ser män vara.

Dessa var mina tips på bröllopsfilmer. Är du som jag alltid ute i sista minuten och vilsen när det kommer till att ge din nära och kära den obligatoriska gåvan? Tur det år 2017 och finns enkla sidor med tips på bröllopspresenter. Det räddade mig alldeles nyligen..

RECENSION: IT COMES AT NIGHT (2017)

Joel Edgerton och Christopher Abbot
Foto: A24

Film: It Comes at Night (2017)
Regi: Trey Edward Shultz
Manus: Trey Edward Shultz
Med: Joel Edgerton, Christopher Abbott, Carmen Ejogo, Riley Keough, Kelvin Harris Jr. m.fl.
Genre: Thriller
Speltid: 1tim 31min

Vi befinner oss i en postapokalyptisk värld där en mystisk sjukdom terroriserar omgivningen. En familj på tre personer – Paul, Sarah och den sjuttonåriga sonen Travis – håller sig mer eller mindre instängda i sitt hus i skogen. Om de går ut gör de det tillsammans. En dag mitt i natten vaknar de upp av ljudet att någon eller något har tagit sig in i huset. Det visar sig vara Will, och liksom dem är han till synes bara ute efter mat och vatten. Familjen bestämmer sig för att låta Will och hans familj flytta in i huset tillsammans med dem, men det dröjer inte länge innan de börjar bli misstänksamma. Har Will en gömd agenda?

Läs också: Bästa filmerna 2017

Redan i inledningsscenen påminner gasmaskerna och skogsmiljöerna om den fenomenala serien True Detective, och den känslan håller i sig filmen genom. Det är något mystiskt som lurar bland träden, frågan är bara vad? Trey Edward Shultz gör ett medvetet val i att berätta så lite som möjligt, och det beundrar jag. Om det är något som förstör en psykologisk thriller är det väl när själva mysteriet förklaras för tydligt? Märkligt nog tar Shultz det hela en aning för långt i It Comes at Night, och lite mer information hade faktiskt i det här fallet inte skadat.

Baserat på trailern förväntar vi oss nästan en skräckfilm med övernaturliga element. Utan att avslöja för mycket är det säkert att säga att det får vi inte. Visserligen bör den som är mörkrädd hålla sig borta. Huset har passande nog ingen elektricitet. Men filmen liknar istället mer ett kammardrama med läskiga och nervkittlande detaljer. Hur mycket av familjens misstänksamhet är egentligen berättigad och vad är bara ren paranoia?

Vi ser händelseförloppet utspela sig mestadels genom sonen Travis ögon. Hans mardrömmar kanske känns som en billig skrämselteknik för vissa, men sanningen är att de skickligt leder berättelsen framåt.

Travis spelas av Kelvin Harris Jr. och han mäter sig absolut med resten av den tilltalande skådespelarensemblen. Håll utkik efter Christopher Abbott (som spelar Will) och Riley Keough (hans fru Kim). De är nog inte långt ifrån sina genombrott. Däremot är Joel Edgerton kanske istället på väg bort från rampljuset. Jag hade hur som helst inte sett honom i en bra film sedan Warrior för sex år sedan. Han bevisar i alla fall här att han fortfarande har talang, och han skiner verkligen i scenerna där hans mod och rädsla står i konflikt med varandra.

Shultz jobbar med ett effektivt och tajt manus, men kanske är det för tajt. Det känns som att vissa scener saknas, och även om samtliga huvudkaraktärer känns välutvecklade, hade filmen gynnats av en halvtimmes extra uppbyggnadsscener, eller några fler scener i skogen, där den påstådda sjukdomen härjar. Istället läggs allt fokus på hur människorna reagerar på den lilla information de besitter. Det är nog det som gör att filmen inte riktigt lever upp till sin fulla potential. Jag tror inte att det finns så mycket mer att hitta om jag skulle se den en andra gång. Filmen lär bli snabbt bortglömd, vilket är synd eftersom den ändå är väldigt välgjord. It Comes at Night förblir ”bara” nittio minuters kuslig eskapism.

Bäst: Den genomgående stämningsfulla spänningen.
Sämst: Lite för många frågor lämnas obesvarade.

Biorecension: Dumma Mej 3 (2017)

Film: Dumma Mej 3 (2017)
Biopremiär: 28/6
Regi: Kyle Bada, Pierre Coffin, Eric Guillon
Manus: Ken Daurio, Cinco Paul
Med: Steve Carell, Kristen Wiig, Trey Parker m.fl
Genre: Animerat, komedi
Speltid: 1 tim och 30 min

Det animerade filmformatet är en tidlös genre som fascinerar. Sedan premiären av Toy Story 1995 har den amerikanska filmindustrin sprutat ut animerade succéer nästan årligen. Framgångskonceptet är en berättelse som tilltalar såväl barn som vuxna, och jag minns som pojkvasker när jag första gången såg Woody, Buzz Lightyear och alla de andra leksakerna komma till liv. När eftertexterna rullade i biosalongen var jag frälst, trots att jag inte förstod alla skämt. Men det spelade liksom ingen roll. Den visuella upplevelsen satt fastklistrad på näthinnan.

15 år senare gjorde jag en chockerande upptäckt i samband med biobesöket av Toy Story 3. Filmen innehöll många kamouflerade vuxenskämt som mitt nioåriga jag aldrig hade förstått.

LÄS OCKSÅ: Recension – Transformers: The Last Knight (2017)

I Dumma Mej 3 är Gru, Lucy, barnen och de knasiga minionerna tillbaka. Nu hotas freden av den forne barnstjärnan Balthazar Brat som tänker ta ut sin hämnd på Hollywood efter nedläggningen av hans barnprogram på 80-talet. Beväpnad till tänderna med laserpistoler och rosa tuggummi, disco-dansandes till tonerna av Madonna och Phil Collins, är han den tuffaste motståndaren hittills. Parallellt träffar Gru sin tvillingbror Dru för första gången, och bildar en stark, men något naiv syskonallians mot Brat. ”Lär mig allt du kan om skurkighet!” utbrister den adrenalinsökande tvillingbrorsan. Samtidigt försöker Lucy vänja sig vid livet som mamma.

Minionerna — dessa knasiga, gula figurer med påhittad italienska som modersmål — är tillbaka med råge efter den ljumma spin-offen Minioner (2015). Deras infantila eskapader kommer till bättre rätt när de inte spelar huvudrollerna.

Superskurken Bratt förlorade sin tid i rampljuset tack vare puberteten, och är en satirisk påminnelse om hur snabbt ära och berömmelse kan försvinna i Hollywood. I den engelsktalande versionen har Trey Parker passande nog rösten till antagonisten. South Park-skaparen är en uttalad föraktare av Hollywood.

LÄS OCKSÅ: Hollywoods historia

Estetiken är lånad från Superhjältarna (2004), men tempot är betydligt mer uppskruvat för att tillfredsställa den yngre publiken. Och stundtals lite väl uppskruvat när filmen blir för ivrig i sitt berättande. Jag hinner knappt andas mellan varven innan det är dags för nästa bombastiska händelse.

Dumma Mej 3 kommer aldrig att bli ihågkommen som en Toy Story 3. Den är långt ifrån lika välgjord som leksaksfilmen, men den är underhållande, såväl visuellt som verbalt, och det är det viktigaste.

Tävla med La La land – perfekt aktivitet för drömdejten!

La La Land tog världen med storm. Nu kan filmen upplevas på en jätteduk med musiken framförd på plats av Stockholm Concert Orchestra under ledning av den finsk-amerikanske dirigenten Erik Ochsner.

I början av mars tillkännagav filmbolaget Lionsgate att de tar sexfaldigt Oscarbelönade (bland annat för Bästa originalmusik) La La Land på världsturné med en livs levande symfoniorkester. Premiären sker på Memorial Day i ikoniska Hollywood Bowl. Turnén fortsätter sedan genom USA och därefter till bland annat Mexiko, Kanada, Storbritannien, Italien, Schweiz, Turkiet och Sverige.

LA LA LAND in Concert – a live-to-film celebration gästar Globen i Stockholm 25:e oktober och den 29:e oktober spelas föreställningen i Scandinavium i Göteborg. Nu kan du vinna 2 biljetter till valfri föreställning genom att tävla med Filmtopp!

I samarbete med Shownight och lottar vi på Filmtopp ut  totalt 3 x 2 biljetter (värde 495 kr styck) till den föreställning som respektive vinnare önskar. För att delta i tävlingen ber vi dig besvara  två frågor nedan och skicka oss en kort motivering om varför just du ska vinna!

Tävlingen pågår till och med onsdagen den 14 juni och vinnarna presenteras  på Filmtopp.

 En av de mest spännande och mäktigaste stunderna när vi gjorde ”La La Land” var när vi musiksatte filmen med en levande orkester. Hundra fenomenala musiker spelade live till bilder i Technicolor och gjorde Justin Hurwitz kompositioner intensivt levande. Det ska bli så roligt att få dela den upplevelsen med en publik, säger Damien Chazelle som både skrivit och regisserat filmen.

Klicka för att tävla här

Podspecial inför ”The Mummy”

Inför rebooten  har Filmtopps pod, Filmnationen, gjort ett belysande diagram över åldersskillnad mellan Tom Cruise och hans kvinnliga motspelerskor genom hela hans långa karriär. Det blir tydligt att kvinnorna numera alltid är runt 30 medan Tompa redan har fyllt 55 år.

Jocke och Emelie tar även upp filmbolaget Universals försök att skapa en ny franchise, ”Dark Universe”, av deras gamla koncept ”Universal Monsters”. Ett universum där allsköns kända monster ska samlas i flera filmer. I det gamla monster-universumet kan vi hitta ikoniska skräckrullar som Frankenstein, Frankensteins brud, Mumien, The Wolf Man, Den osynlige mannen, Skräcken i svarta lagunen, Fantomen på operan och Dracula.

 Om rebooten av Universals mångfacetterade skräckuniversum verkligen ska bli av, hänger till stor del på om The Mummy gör kassasuccé eller inte. Imorgon fredag kan du läsa Filmtopps recensionen av äventyret.

Du kan lyssna på det senaste avsnittet av Filmnationen här: