Recension: Moonlight

Film: Moonlight
Regi: Barry Jenkins
Manus: Barry Jenkins, efter en bok av Tarell Alvin McCraney
Med: Mahershala Ali, Naomie Harris, Janelle Manáe m.fl.
Genre: Drama
Speltid: 1tim 51min

”Little”, Chiron, och ”Black” är alla namn på samma person beroende på vilken tidsperiod vi får följa honomMoonlight är nämligen uppdelad i tre olika akter som utgör ett intimt påträtt av en ung mans liv från barndomen till vuxen ålder. Filmen följer hans kamp om att finna sin plats i livet, med sin tvivlande sexualitet och stora osäkerhet på omgivningen

”Little” bor tillsammans med sin mamma i ett tufft område utanför Miami. Han har det svårt, jagandes dagarna i ända blir han kallad skolans ”Faggot” och trycks hela tiden längre och längre net i pojkgängets hierarki. ”Little” vet inte vad ”Faggot” betyder, men han inser att han är annorlunda. Där hemma balanserar hans mor mellan att fastna i ett missbruk eller att precis klara av vardagen med sin son. Något vidare stöd finns inte för ”Littles” funderingar och utsatthet.

En dag lyckas ”Little” gömma sig i ett slags förråd för att undslippa stryk. Problemet är att han befinner sig i ett av de mer tuffare kvarteren. Som tur är har gatans överman och langare, Juan (Mahershala Ali), observerat händelsen och träder fram för att ge ”Little” en hjälpande hand. Juan tar med sig honom hem till sin flickvän, Theresa (Janelle Manáe) och kommer med tiden både att ses som en vän och förebild.

KLICKA HÄR FÖR FORTSÄTTNINGEN

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Senaste nytt

Veckans biorecension: Ghost in the Shell

När den japansk animerade science fiction-filmen Ghost in the Shell nu stöps om i spelfilmsformat är det på både gott och ont. Originalfilmen styrktes av ett högintressant manus, där de futuristiska huvudkaraktärerna brottades med filosofiska frågor om vad det egentligen innebär att vara människa. Nyversionen stärkts av urläckra actionsekvenser och visuellt hänförande miljöer, men manuset känns ofullständigt.

Filmtopp recenserar ”The Great Wall”

Den kinesiska filmindustrin och Hollywood har med The Great Wall gjort en gemensam ansträngning att göra en film som fungerar lika bra på båda marknaderna. Trots att den mycket välrenommerade regissören Yimou Zhang sitter i regissörsstolen, har ansträngningen inte resulterat i mer än en hyfsad popcorn-rulle. Vilket i och för sig inte är rakt igenom dåligt, men det känns som att detta hade kunnat bli mycket bättre.
Filmtopp.se är en av Sveriges största filmsajter, med rötterna i Kalmar. Ur ett helhetstäckande perspektiv levererar Filmtopp.se ett blandat innehåll bestående av streamningstips, bioaktuella recensioner, intervjuer, filmnyheter och listor både för att vägleda, underhålla och inspirera läsaren. Här hittar du filmtipset för kvällen .

Håll dig uppdaterad med oss på Filmtopp - prenumerera gratis på vårt nyhetsbrev!