Sov dig smal

Tillhör du dem som har svårt att somna på kvällen eller kanske vaknar efter ett par timmar och har svårt att somna om igen? Eller är du en av många som känner dig trött på eftermiddagen och när det är dags för träning så finns det inte mycket energi kvar?

Dags att lägga denna trötta period bakom dig och istället vakna pigg och utvilad! Här tipsar jag dig hur du kan bryta den negativa sömncirkeln.

Sömnen är hjärnans och kroppens chans till återhämtning. Att gå ner i vikt genom att sova låter nästan som en dröm 🙂
Men forskning visar på att det finns ett klart samband mellan sömn och vikt.

Maxa sömnen

1. Lägg dig på samma tid varje kväll (när du är sovtrött), sov gärna åtta timmar innan det är dags att gå upp. Barn och ungdomar behöver normalt mer sömn än oss vuxna.

2. Drick inte kaffe sent på eftermiddagen eller kvällen.

3. Träna inte alltför sent på kvällen.

4. Se till att det är mörkt i sovrummet och undvik att tända någon ljuskälla under natten. Kroppen behöver nämnligen total mörker för att kunna producera hormonet melatonin som främjar vår sömncykel och som är inblandad i kroppens uppbyggnad.

5. Undvik att ha dator och tv i sovrummet eller annat som kan störa.

6. Om du tar en tupplur på dagen se till att den inte blir längre än 15-20 minuter och tänk på att vi ”stjäl” från vårt sömnkapital.

Morgontrött

Snooza inte, ät en god frukost och mota bort tröttheten med en promenad eller cykeltur till jobbet.

Sömn5

Vinster med god sömn

Sömnen är livsviktig och vi sover ungefär en tredjedel av livet. Vila kan inte ersätta sömn, men har betydelse för kroppens återhämtning och avkoppling. Dålig sömn kan också vara en länk till depression och ett sämre immunförsvar.

Sömnen påverkar de hormoner som styr hunger, ämnesomsättning och fettlagring. Om du sover för lite kommer detta även sänka produktionen av de tillväxthormon som gör att kroppens celler förnyas och att vävnader repareras. För lite sömn kommer alltså inte främja din utveckling av muskelbyggande och fettbränning.

Oftast räcker det med en sömnlös natt för att känna av detta i kroppen. Fortsätter de sömnlösa nätterna så kommer sömnbristen på sikt även minska produktionen av vissa av kroppens hormoner. Så förutom att du känner dig fräschare, stabilare och mindre stressad med god sömn så finns det många vinster med att komma till rätta med eventuella dåliga sovvanor.

Det är alltså värt att prioritera sömnen om du vill ta del av de positiva effekterna eller gå ner några kilon 😉
Detta kommer öka dina möjligheter till ett gott träningsresultat.

Tack och god natt!
Själv sover jag som Pippi med fötterna på huvudkudden 😉

Sömn4

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.