”Team Blanko” invaderar stranden

Jag har precis kommit hem ifrån min andra träningsresa för denna säsongen. Med på resan var ”Team Blanko” som valde att åka med mig till Spanien för tredje året i rad. Till en början var dessa sju tjejer som gruppen består av helt främmande för varandra. Känslan i denna grupp är som i så många andra gemenskap, glädje och såklart en enorm träningsvilja.

MiaSpanien

Under denna helg som vi hängde tillsammans hann vi med inte mindre än fem träningspass. Dagen startade vi nere vid stranden och känslan av att promenera ner till El Campellos strand och invadera den innan badgästerna gör det är helt underbar. Stranden är nypistad och solen börjar precis komma upp ur havet. Det kommer inte dröja länge innan tjejerna trampat upp stora delar av den värmda sanden för att efter träningspasset svalka sig i det uppfriskande havet.

Strandträning

Under dagen blir det en hel del tid att hänga tillsammans och dela med sig av tips och erfarenheter. Några av tjejerna valde denna gång att göra en liten utflykt för att besöka en populär strand lite längre bort. Själv stannade jag kvar med de tjejer som valde att stanna hemma vid poolen och passade på att njuta av vår lokala strand. För att komma bort lite från solen så passade några även på att shoppa lite i sina favoritbutiker som de hittat under åren gå en sväng förbi hamnen.

Hamn

Innan kvällens middagarna körde vi styrketräning uppe i gymmet på lägenhetens takbalkong. För att det skulle gå smidigt så hjälpte halva gruppen grupp till att förbereda maten medan den andra halvan tränar. Därefter byter vi plats på kockarna och det är den andra hälftens tur att träna för att sen dyka upp lagom svettiga till ett dukat bord.

Styrketräning

I Team Blanko hjälps alla åt, men det finns särskilt en tjej som vill ha ett finger i grytan och vara med och styra upp maten. Just denna helg bjöds det bland annat på en ”Het kycklinggryta” och ”Maffiga nötfärsbiffar”.

Missa inte dessa mumsiga recept i nästa blogginlägg 🙂

Gravid och Stark

Många blivande mammor väljer idag att träna under sin graviditet. Jag kan ibland märka en osäkerhet hos dessa blivande mammor när det kommer till övningsval.

Genom forskning vet vi idag att vid en normal graviditet mår både den blivande mamman och barnet i magen bra av fysisk aktivitet.

Graviditetens nio månader

Varje graviditet är UNIK men gemensamt är att graviditetens nio månader brukar delas in i tre-månaders-perioder, så kallade trimestrar.

1:a Trimestern              0-3 månader (1-12 veckor)

2:a Trimestern              3-6 månader (13-25 veckor)

3:e Trimestern              7-9 månader (26-42 veckor)

Fördelar med att träna under graviditeten

Även om det känns jobbigt är fördelarna med träning under graviditeten många:

Muskulaturen stärks
Blodcirkulationen ökar (vilket minskar risken för åderbrock och svullnader)
Uthålligheten blir bättre
Illamående, magbesvär och trötthet kan minska
Onödig viktuppgång undviks
Lättare att komma i form efter förlossningen

Syftet med träningen under graviditeten är att MÅ BRA och att förbereda sig inför den fysiskt ansträngande förlossningen. Ibland brukar en förlossning jämföras med ett maratonlopp och omtalas som något av det fysiskt tuffaste en kvinna gör i sitt liv.

Under en graviditet går det alltså utmärkt att träna både styrka och kondition. Hur du tränar anpassas däremot efter dina fysiska förutsättningar och hur du tränat före graviditeten.

” Hur du tränar anpassas efter dina fysiska förutsättningar och hur du tränat före graviditeten. ”

Rekommendationer inför träningen

Ett helkroppsprogram
Tung styrketräning bör undvikas
En ökning av repsantalet istället för tyngre vikter
Fokus på hållningsmuskulaturen
Val av säkra övningar
Ta hänsyn till balansen
Vara försiktig med lyft över huvudet
Stretcha med försiktighet

Hoppas artikeln inspirerar dig som är gravid till att vara fysiskt aktiv även om du väntar barn!