Morgondate på gymmet

Det är tidig torsdagsmorgon och väckarklockan väcker mig med sin gälla signal. Siffrorna visar 05.05 och jag vet att jag kan snooza någon minut till innan det är dags att gå upp.

Men just idag lockar det inte att somna om de där extra minutrarna. Trots att det är rysligt tidigt och lite smått ruggigt utanför det varma täcket så är det helt okej att stiga upp denna morgonen. Jag har nämligen date med mitt tjejgäng på gymmet och det är dags för lite nya utmaningar. Tjejerna har längtat och är så taggade för ett nytt träningsupplägg.

Gruppträning

Deltagarna i denna grupp är tjejer i olika åldrar, med olika erfarenheter och färdigheter. Gemensamt för alla är att de tycker det är EXTRA roligt att träna tillsammans i grupp.

Idag är det fjärde veckan vi ses och vi har kommit drygt halvvägs genom kursen. Vi är förbi den där första tuffa utmaningen att komma upp i tid, hinna äta något lätt och ta oss till gymmet i god tid för att även hinna med en enklare uppvärmning innan det är dags för själva styrketräningen.

” Visst är det skönt att ligga kvar i sängen, men känslan av att vara slut på energi, full av hormoner som gör oss glada och  avslappnade och harmoniska resten av dagen är ÄNNU skönare.”

En FÖRDEL med att träna i grupp är att du träffar du dina träningskompisar, kollegor eller vänner som du gillar SAMTIDIGT som du tränar och gör något som du mår bra av.

Super-set

Ligg smal hantelpress

Raka ryggresningar

Målsättning

För att behålla rätt fokus och motivationen uppe i vår träning behöver vi ha ett långsiktigt mål och kanske några mindre kortare målsättningar på vägen. På så sätt kommer vi kunna pricka av de kortsiktiga målen under resans gång och känna oss stolta att vi uppnått dessa. Därför gäller det då också att välja LAGOM utmanade mål och med det menar jag att de inte ska vara alltför svåra att uppnå.

Genom att utvärdera dina kortsiktiga delmål så ser du om det blir som du tänkt. Om det nu inte går som du tänkt så får du stanna upp och reflektera över VARFÖR det inte gjort detta. Detta kanske gör att du måste ändra dina kortsiktiga mål.

” Försök behålla ditt långsiktiga mål och låt inte allt falla om du blir sjuk eller får ett avbrott i träningen ett tag.”

Det finns två sidor på ett mynt där den ena sidan symboliserar själva målet och den andra sidan handlingsplanen för att nå målet. De som får resultat och når sin långsiktiga målsättning har ofta en balans mellan dessa två sidor.

Hitta glädjen i träningen

Hittills efter semestern så har det varit fullt på passen och full fart i gymmet. Var SMART genom att börja lugnt för att sedan öka successivt. På så sätt ger du din kropp tid för att återhämta sig mellan passen och du undviker skador som kan ge avbrott i träningen.

”Satsa på träningsformer som gör dig glad! Gärna mål som talar mer till ditt inre än yttre.”

Utmaningen 🙂

– Ha roligt och le, le, le. Ja, det har positiv effekt på riktigt sägs det.
– Se till att berömma dina kamrater eller någon på gymmet som utför en övning riktigt bra. Komplimanger kan man aldrig få för många av 😉
Lyxa till det med lite fräscha nya träningskläder eller ett par färgglada träningsskor.
– Muntra upp dig med att lyssna på musik som inger rätt sinnesstämning.
Lär dig säga nej till saker som du vet kommer inkräkta på din höstens träning. Vi mår bra av att säga nej till saker som vi inte har tid eller energi till. Lättare sagt än gjort 😉
– Våga utmana dina rutiner om planera in dina träningspass på tider som du kanske inte trodde passade dig. Det är mycket som ska hinnas med innan detta året har sitt slut.

” Så ställ exempelvis klockan ett par veckor i rad och se om även du kommer bli frälst i morgonträningen.”

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.