VÅÅÅGA SVETTAS!

Veckans spinningpass med träningskompisen Maria är precis avslutat. Träningskläderna klibbar sig fast på kroppen och svettpölarna kring spinningcykeln ett faktum.

Här innanför dörrarna är det helt okej att svettas och snarare ett kvitto på att vi verkligen tagit i och ett sunt kvitto på att kroppens avkylare fungerar som den ska.

MEN det finns tillfällen då vi ABSOLUT inte vill SVETTAS!
Här kommer ett inlägg fullt med massor av SVETT 😉

Rädd för att svettas?

Man ska inte vara rädd för att SVETTAS! SVETTningarna fyller en viktig funktion och fungerar som kroppens kylare genom att transportera bort musklernas överskottsvärme.

” Hur mycket vi SVETTAS är väldigt individuellt!”

Det finns de som knappt SVETTAS alls och de som SVETTAS väldigt mycket. I genomsnitt SVETTAS vi ungefär en halv liter per dag och jag har hört siffror på att vi vid träning kan svettas upp till tre liter i timmen!

Hur mycket vi SVETTAS beror även på hur vältränade vi är. En otränad person SVETTAS generellt mer än en vältränad person om bägge kör på samma och lägre belastning, eftersom det krävs en större ansträngning för den som inte är lika vältränad. Däremot kan en vältränad person SVETTAS mer på sin maxbelastning, eftersom hen är mer van vid att ta ut mer av sin maximala kraft och energi.

En överviktig person SVETTAS oftast mer än en vältränad person eftersom fettet isolerar värmen i kroppen.

MEN, allt detta är som jag tidigare nämnt väldigt individuellt.

Vad innehåller SVETTpölen?

SVETT består av vatten, salter och andra ämnen som magnesium, zink och koppar. Exakt hur mycket av vardera är individuellt och kroppen ser till att fylla på dessa nivåer igen. Däremot bör du tänka på att fylla på med vätska timmarna innan träning och även efteråt.

” Tänk på att en förlust på 1-2 procent av kroppens vätskenivå kan försämra din prestation betydligt.”

Svett4

EfterSVETTNINGAR

Känns det ibland som att duschen efter passet är som ogjord och att du känner dig SVETTigare än någonsin….
Detta beror på att din kropp efter ett träningspass fortfarande har en förhöjd kroppstemperatur och måste därför reglera denna med att avge värme i form av SVETT och ännu mer SVETT 🙂

SVETTetikett på gymmet

Här kommer lite tips på vad du kan tänka på för allas trevnad på gymmet. Ingen vill ju varken bada i någon annans SVETT eller snoosa in en unken odör 😉

1. Se till att torka av maskinerna efter dig om du SVETTAS. Det finns både rengöringsmedel och papper nära de flesta av maskinerna.

2. En del av mina klienter brukar ha med sig en liten handduk som de använder under passet. Då slipper du lägga näsan i någon annans SVETT 🙂

3. Se till att tvätta dina kläder så snabbt som möjligt efter ditt träningspass. Gamla sura kläder som återanvänds vid nästa träning efter blir rena rama STINKbomberna. Att lukta SVETT behöver inte nödvändigtvis betyda dålig hygien. Alla luktar vi olika. Det är naturen som försett oss med dessa lukter 😉

5. Använd gärna deo, men undvik starka parafymer eftersom det finns  många personer som är känsliga för detta.

Svett3

IF YOU STILL LOOK
CUTE AT THE END
OF YOUR WORKOUT
YOU DIDN´T…

TRAIN HARD
ENOUGH;)

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.