Tips! Midsommarmat

Sommaren börjar med Midsommar och därmed är vi i full gång med att prata ihop oss vad som ska finnas med på den klassiska midsommarbuffén.

Härom kvällen var jag på examensfirande och bjöds på en inbjudande och ”Smakfull midsommarkrans”. Det som är perfekt med detta recept är att du självklart bestämmer hur DU vill komponerar din krans. Skulle det därefter vara någon av gästerna som inte önskar äta något specifikt av dina ingredienser så går det fint (utan att förstöra kransen totalt) ta det som just denne gillar 🙂

Midsommarkrans@Kent

001

”En klassiker komponerad efter dina önskemål!”

Ingredienser:

Ansjovisfileér
Hårdkokta ägg
Hackad gräslök
Rödlök
Vispad Créme Fraiche
Löjrom

Till detta serverade Kent kavringschips. Dessa hade Kent stekt i smör, men här går det lika bra att rosta i brödrost eller ugnen.

Rödlöken hade Kent valt att pickla dagen innan (ättiksprit, socker, vatten). Vill du istället skära rödlöken tunna skivor så smakar det också utmärkt till de övriga ingredienserna som du lägger upp på ett somrigt serveringsfat.

Salmalax@Kent

230616.03

Här är det viktigt att använda lax som går att äta rå, sushi lax helt enkelt. Just denna lax hittade Kent på ”Kalmar Fisk & Skaldjur”. Hittar du inte sådan färsk lax så måste du frysa fisken över natten.

Ingredienser:

Färsk laxfilé, Salma
Ärtskott
Krasse
Inlagd ingefära

Vinägrett:

Torrrostade sesamfrön
Japansk soja
Vitvinsvinäger
Flytande honung
Rapsolja

Skär laxen i tunna fin skivor och lägg upp dem på ett trevligt fat eller planka. Fördela de övriga ingredienserna över laxen och ringla sist över vinägretten.

Dagen recept hade Kent hittat inspiration i ”Elle mat och vin”.
Ha en härlig midsommar och se till att våga testa något nytt på midsommarbuffén!

 

bild004

 

 

Obs! Följ gärna min sida på Facebook – klicka här!

Koppla bort Autopiloten!

Mitt jobb är fantastiskt på många sätt och en av det roligaste delarna är alla möten med nya människor. Idag har jag en tidigare klient och numera vän till mig, Victoria Westman, som Gästbloggare. Härom veckan var hon även gäst hos nätverket Rotary Afterwork och bjöd på en inspirerande och tankeväckande föreläsning.

bild0003

Victoria Westman – Mindfulness instruktör

Många av oss lever i en vardag som snurrar på i en resande fart. Vips så har det gått ytterligare ett år utan att vi tycker att vi har hunnit med. Ofta är det autopiloten som kör skutan i vardagen och roddar med de vardagliga sysslorna. Till helgen tar vi över rodret och blir kapten, glada över att den jobbiga veckan är över.

”Är det verkligen så som vi vill leva livet, att veckorna susar förbi, för att inte tala om helgens hastighet. Plötsligt tar barnen studenten och vi frågar oss hur livet kunde gå så fort – de var ju nyss så små.”

Mitt liv snurrade för fort för ett par år sen och efter att jag fått några smällar av den höga farten så bestämde jag mig för att det inte kunde fortsätta i samma tempo. Jag valde att bromsa och bestämde mig för att leva i nuet istället. Jag valde mig och min familj!

Jag kom i kontakt med mindfulness och jag lärde mig att meditera och att göra olika övningar i vardagen som ökande min närvaro. Resultatet var ju så häftigt, plötsligt log jag igen och kände mig glad, det var roligt att göra saker igen. De mörka tankarna som varit min vardag började att skingras! Jag kände att jag inte blev arg lika lätt längre och att jag mådde bra, sakta mådde jag bättre än jag hade gjort på mycket länge.

Min upptäckt av mindfulness och hur mycket bättre jag mådde fick mig att vilja dela med mig av min upptäckt – jag visste ju att jag inte var ensam att må dåligt så jag bestämde mig för att utbilda mig till instruktör. Nu har jag startat mitt egna företag, Honestum, där jag arbetar med grupper både privata och på arbetsplatser samt för att utbilda lärare och pedagoger i skolor. Jag anser att mindfulness är ett verktyg som kan användas i klassrummet, på arbetsplatsen, i din träning och i livet!

Mindfulness är ingen religion utan det är ett sätt att hitta ett lugn i tillvaron, en vardag utan stress, lära sig att känna tillit och kärlek till sig själv och att lära sig att leva här och nu. En tillvaro som vi alla vill ha ibland.”

Victoria Westman, Diplomerad mindfulness instruktör

Tack Victoria!

 

Träningspass på bryggan!

För ett par helger sedan så var jag på en tjejresa ute i Valdermarviks skärgård. Tillsammans med ett par tonåringar som faktiskt är bosatta där ute bland öarna stuvade vi in oss alla i båttaxin som tog oss en bit ut i skärgården. Vi behövde inte komma långt ut förrän vi möttes vi av en fantastisk miljö, vågornas kluckande och naturens alla läten.

bild13

Uppvärmning runt ön

Alla tjejer hade fått olika uppgifter och på min lott låg det (konstigt nog 😉 att köre ett träningspass. Det var faktiskt en resa med mig till Spanien för ett par år som förde detta tjejgäng samman. Vi har sett till att hålla kontakten och brukar fortfarande köra ett pass då och då tillsammans.

Vädret var inte på topp när vi vaknade och kikade ut från stugan, men en liten rundtur på ön funkade fint som uppvärmning innan det var dags att hoppa upp på bryggan och köra ett pass.

bild03
Vilken vy att vakna upp till…
Rundtur i tuff terräng ;)
Rundtur i tuff terräng 😉

 

Styrkepass på bryggan

Eftersom det var lite halt i gräset så funkade det utmärkt att köra styrkepasset på bryggan. Fyra varv av vardera cirkel för att få rejält med mjölksyra:)

Cirkel A

bild09

A1. Benböj med kompis på ryggen eller som motstånd bakom (se till att hålla dig nära din kompis som jobbar så att du lätt kan justerna vikten genom att göra dig tyngre eller lättare). Arbeta 30 sekunder innan du byter med kompis.

bild07

A2. Stillastående utfallssteg växelvis. Här jobbade bägge samtidigt i 60 sekunder.

bild08

A3. Upphopp eller burpees. Arbeta i 60 sekunder samtidigt.

Vila cirka 2 minuter mellan varven.

Cirkel B

bild12

B1. Finnen tillsammans med kompis. Arbeta 45 sekunder innan det är dags att byta plats.

bild00
B2. Manuell lårcurl med kompis. Kompisen ser till att hålla ett stadigt grepp strax över fotleden. Den som arbetar håller emot när kompisen trycker ner underbenen mot marken. På vägen upp igen tar den som arbetar i och kompisen håller istället emot. Arbeta i 45 sekunder innan det är dags att byta plats med kompis.

B3. Sprattelgubbe. Arbeta i 60 sekunder samtidigt.

Vila cirka 2 minuter mellan varven.

”Se till att det inte blir en styrkekamp emellan er utan hitta rätt motstånd och belastning för att få ett bra flyt igenom övningarna.”

Lycka till!

Obs! Följ gärna min nya sida på Facebook – klicka här!

 

 

Glädjande morgonläsning

Våra ungdomar dricker mindre alkohol

På 70-talet och 80-talet, då jag själv är uppvuxen, var det helt andra siffror på ungdomars alkoholkonsumtion, tobaks och narkotika förbrukning än idag.

Rapporten om svenskars alkoholkonsumtion är intressant på många sätt. Forskningsstudier visar ett tydligt mönster som visar att våra ungdomar både dricker och röker mindre. Dessutom hamnar färre ungdomar i narkotikamissbruk.

När jag själv växte upp på 70- och 80-talet var siffrorna högre. Narkotika har jag visserligen aldrig själv blivit erbjuden, men tillgängligheten till att kunna få alkohol utköpt eller en flaska hembränt levererat fanns alltid bara någon kompis bort. På den tiden behövdes heller ingen legitimation för att köpa cigaretter och feströkning var snarare en regel än ett undantag i mina kompiskretsar.

Kanske beror svenska ungdomars mönster av bättre vanor på att vi blir alltmer hälsomedvetna och det även längre ner i åldrarna. Jag tror också att alla kampanjer och varnande exempel som syns vanor en bidragande orsak.

”När jag växte upp var det tufft att vara full. Idag tror jag snarare att det är tufft att säga nej till både alkohol, rökning och narkotika. Åtminstone hoppas jag på det…”

Ökad fetma bland barn

Flera studier visar på att föräldrar har fel uppfattning om sitt barn är överviktigt eller inte. Endast i 70 % av fallen så hade dessa föräldrar i studien rätt om sitt barns viktstatus. I artikeln kan man bland annat läsa följande:

”Men att se sitt barn som överviktigt fast så inte är fallet är inte heller bra. Barn som är normalviktiga, men som uppfattas som överviktiga av sina föräldrar går upp mer i vikt, jämfört med barn vars föräldrar uppfattar sina barns vikt korrekt. TT”

Läs mer om ”Svenskar dricker allt mindre” i Svenska dagbladet och ”Föräldrar blundar för barns fetma” i dagens Barometern.