Sommarfräsch dessert

Den här Vita Chokladmoussen måste smakas för att förstå hur god den är 🙂 Ett recept som passar fint både som dessert och som mellanmål. Eller varför inte som en lyxig fika!

Chokladmousse (4 personer)

Ingredienser

150 gram vit choklad

1,5 dl turkisk yoghurt alt kokosgrädde

1,5 dl kvarg

Topping

Bär efter smak 🙂 Jordgubbar, hallon, rabarber, blåbär…

Vaniljstång

Pressa lite lime eller citron för att bryta av sötman lite.

För sötare smak tillsätt lite honung.

Gör så här:

Rör samman yoghurten och kvargen i en bunke. Väljer du kokosgrädden så vispa denna pösig med elvisp under ett par minuter. Smält chokladen och låt den svalna lite innan du rör samman ingredienserna ordentligt. Fördela på fyra glas och svalna och ställ med fördel i kylen innan servering. Dags för att lägga på toppingen.

Hola! Färdig att servera 😉

””Tack Sofia Kalderen för inspirationen till en sommarfräsch dessert. Snabbare och enklare kan det nästan inte bli! Kram”

Hitta mer inspiration, tips och recept på PT Mias facebookssida här…

Supertrendig förrätt!

Hummertacos

Receptet går att variera och forma efter smak och tillgång på havets läckerheter!

Ingredienser:
Hummer (alt. skaldjur eller lax)
Stora solmogna tomater

Avokadosalsa

Ingredienser:
Riven/ pressad vitlök
Finhackad paprika
Finhackade cocktailtomater
Röd (mild) chili efter smak 😉
Koriander
Limesaft och rivet limeskal

Mosa avokadon grovt och rör ner alla övriga ingredienser som du förbereder innan.

Snabbpicklad rödlök

Ingrdeienser:
Rödlök (alt rödkol)
Citron
Olivolja
Salt

Skiva rödlöken tunt och lägg i en skål men saft av en citron. Låt dra i cirka 10 min tills löken blivit rosa. Häll av saften och smaksätt efter tycke med olivolja och salt.

Chilimajonnäs

Ingredienser:
Äggula
Neutral olja (Själv använde jag rapsolja)
Vitvinsvinäger alt. Äppelcidervinäger
Dijonsenap
Salt & peppar

Mixa äggulan, vinägern, dijonsenap och salt noga. Därefter häller du försiktigt ner oljan under tiden som mixern är igång. Smaksätt med peppar och andra kryddor om så önskas. Färdigt! (Går utmärkt att förvara i kylskåpet i någon vecka för att vara redo att njutas av vid fler måltider.)

”Häll upp i en trevlig glasskål och förvara i ditt kylskåp. På så sätt har du alltid en god och färdiglagad sås redo att njuta av.”

Tillbehör:

Blandad sallad
Hackad mango (fryst går också bra)
Lime
Korianderblad

Uppläggningsdags!

Dela tomaterna och lägg dem på en liten bädd av grönsallad på ett större serveringsfat eller direkt på förrättstallriken. Därefter börjar du med att skapa din Hummertacos:
Lägg lite avokadosalsa på varje tomathalva. Toppa med hummerbitar (eller andra skaldjur), hackad mango och picklad rödlök. Toppa med några droppar limesaft och servera med limeklyftor och ett korianderblad.

”Tack Sofia Kalderen för inspirationen till en lyxig och fräsch förrätt. Enkel att laga och perfekt att förbereda. Sen kanske man inte kan äta just hummer varje dag 😉 Kram”

 

Läs mer om PT Mia på facebook här.

 

Bli en äkta Yogi!

Sen några år tillbaka så firar vi midsommar i Grönhögen. För er som inte varit i denna lilla by nästan allra längst ner på Ölands södra udde så är det värt ett besök. Där bjuds det på strålande sol och kraftiga friska vindar i stort sett hela sommaren 🙂

På midsommardagens morgon möttes vi upp vid hamnen för att testa ett yogapass ute i det fria tillsammans med min barndomsväns storasyster Tina Pettersson. Ryktet om yogapasset hade spridits och till samlingen anslöt både tjejer och killar, i åldrarna tonår till 60 plus, spända och förväntansfulla.

Jag droppade in bland de första deltagarna och Tina satt då redan i lotusställning på den lilla gräsplätten. Hamnen låg där bakom som en vacker bakgrund samtidigt som vi hörde måsarnas skri över havet. Tina startade passet med att gå igenom lite instruktioner för oss inte så yoga vana deltagare innan det var dags att lotsas genom dagens olika övningar.

Nyfiken på Yoga

Det var för cirka 4 år sedan som Tinas nyfikenhet på yoga väcktes då hon testade ett pass Poweryoga. Hon blev fast med en gång, mycket tack vare den ledaren som ledde henne in i denna nya värld.

”Jag träffade Åse, en underbar instruktör med fantastisk utstrålning, positivitet och kärlek som gjorde yogan rolig och inte så allvarlig. För mig blev yogan mumsig, fluffig och vinglig (på ett positivt sätt).”

Efter något år kompletterade Tina sina yogapass på gymmet med pass även hemma. Tack vare boken ”YOGA, Den kompletta träningsboken för både nybörjare och erfarna” lotasades hon steg-för-stegövningar, olika sorters yoga och andningssätt. Historien om yogan och allt det positiva som yogan medfört har gjort att Tina nu vill fördjupa och förkovra sig ännu mer inom yogan.

”Nu vill jag bli en äkta yogi. Det är vägen, inte målet som gör resan värd, namaste!”

Mina reflektioner kring yogapasset

Även om det var svårt att första fokusera på sig själv, andningen och övningarna så äskade jag känslan av att kunna sitta ute på sin medhavda filt mitt i denna fantastiska miljö. För mig som inte yogat så mycket tidigare så kändes passet lite som ett långsamt gymnastikpass och där andning och koncentration på det inre betonades.

Även att jag i vardagen sysslar med annan träning så tycker jag att yogan gav tid till att hitta rätt och komma åt de små musklerna. Framförallt alla de små muskler som hjälper oss att hålla upp ryggen och stärker vår bål.

Jag kommer definitivt testa yoga fler gånger, vilket jag tror att man måste för att ge yogan en ärlig chans.

”Vem vet! Kanske även jag kommer bli en äkta yogi :)”

300616.01

 

 

Läs om hur Jennies liv förändrades tack vare yoga här 

Läs mer om PT Mia på facebook här