Träning och Semesteräventyr

Efter nästan två veckor i USA har jag dimpt ner i vardagen igen. Dags att se över veckan som redan rullat igång 🙂

Men innan dess tänkte jag dela med mig lite av mitt äventyr och av min träning där borta 🙂

Första stoppet ”Miami Beach”

Vi började med fem nätter på Miami Beach där vi solade, badade, strosade på Ocean Drive, åt gott på Espanola Way och tränade i gryningen på ett av strandens utegym. Med endast kroppen som redskap och ett fåtal vikter gick det att få ihop riktigt effektiva och roliga träningspass.

” Ännu en gång slår det mig hur lättillgängligt det är att faktiskt få till styrketräningen var man än befinner sig.”

Bild1
Uppvärmning och nerjogg längs den vidsträckta beachen.

Övningar för UNDERKROPPEN som jag varierade med var Enbens benböj, Utfallssteg, Sumomarklyft, Marklyft och Goblet Squats.

Utfallssteg
Utfallssteg med viktplattor
Marklyft
Marklyft

Övningar för ÖVERKROPPEN som jag körde var Chins, Liggande rodd i räck, Stående bred rodd hantlar , Dips, Armhävningar och Stående axelpressar.

Chins
Chins
Dips
Dips
Bild2
Armhävningar

Passen avslutades med lite olika MAGÖVNINGAR som Plankan, SidresningarSit-ups och Sittande rotationer.

Sitt rotationer
Sittande rotationer

Andra stoppet ”Key West”

Bara själva bilresan dit var ett maratonpass 😉
Den slingrande vägen tog oss över broar, små öar och samhällen för att slutligen hamna i en lite äldre, pittoresk stadskärna. Vi promenerade till Little White House, Hemingways hus och hans stammishak ”Sloppy Joes”. Inte minst blev det en löprunda ner till Amerikas mest sydligaste punkt Southernmost Point.

Punkt1

Jogg

Tredje stoppet ”Orlando”

Ett paradis för familjer som älskar parker och nöjesfält. Här toppande nog Seaworlds djurshower och Islands of adventures flumeride.

Orlando

Semesterträningen avslutades (högst ofrivilligt) med resans tuffaste pass vid mellanlandningen i Tyskland. Panikartad språngmarsh genom Frankfurts terminalhall, eftersom det i sista sekund visade sig i att vi stod vid fel gate…

See you 😉

Loppet för hela familjen

I lördags deltog jag och min familj i det mycket trevliga Världens Barnloppet. Förutom att vi och nästan 1700 personer till bidrog till Värdens Barn så fick vi dessutom ett härligt motionspass och en go stund tillsammans.

Det var ett hav av positiva, sprudlande och förväntansfulla deltagare. Var och en genomförde loppet utifrån sina villkor. Några deltagare valde att springa snabbt men största skaran njöt nog av stunden antingen joggande, rullande eller gående men alla med ett sort leende 🙂

VB3

Känslan som byggdes upp var fantastisk, liksom synen av alla motionärer, stora som små, som stod beredda på startlinjen. Oavsett om målsättning var att springa sitt livs femkilometerslopp eller att ta sig i mål efter sina förutsättningar så tror jag att alla kände sig varmt välkomna.

” Det var många deltagare så imponerade på mig, inte minst min pappa som för cirka tre år sen drabbades av en Stroke. Vår ambition var att bidra, delta och göra något tillsammans.
-Tack brorsan för att du såg till att även vi stod på startlinjen.”

VB1

Även om vi inte gick hela sträckan så gjorde vi faktiskt en mycket större prestation än vi båda hade förväntat oss denna dag. Vi gick vår sträcka tillsammans på knappa timmen och kände oss väldigt glada och nöjda.

All träning behöver inte alltid vara högintensiv utan genom att hitta stunder där vi rör på oss och dessutom är tillsammans kan ge andra dimensioner på träningen och dessutom göra ngt kul tillsammans. De här killarna valde att springa tillsammans, vet inte vem det var som fick hålla igen lite 😉

VB2

Boka in aktiviteter för hela familjen

Än så länge kan man tillsammans göra en gemensam cykelutflykt, ta en powerwalk eller en lättare löprunda. Är barnen för små så sätt de i vagnen eller låt de cykla bredvid. Kanske locka med en avstickare på en snirklig stig eller kanske en brantare backe ;).

Det är också trevligt att gemensamt gå en tipspromenad och samtidigt testa sin allmänbildning och lära sig något på vägen. Kanske passa på att undersöka var i er närmiljön som det faktiskt finns tipspromenader. Checka av de olika tipsrunderna och ta på så sätt del av Kalmar med sin fantastiska omnejd.

Ta en utflykt till någon simhall eller testa skridskorna på allmänhetens åkning. Ta med dig hela familjen och packa gomatsäcken och en termos med varm dricka. Hela familjen ska testa! Barn älskar att göra saker tillsammans och kanske har det inte ens sett mamma eller pappa på skridskor. De lockas av det du gör! Därför är det viktigt att alla deltar på något sätt. Det gäller bara att ha fantasi och se till att det blir av 😉

” Känslan av att alla deltar och att faktiskt gjort något tillsammans ger träningen en helt annan dimension.”

VB4

Starka tjejer i El Campello

El Campello visade verkligen upp sin bästa sida för tjejerna på årets första tjejresa till Spanien. Ett glatt och träningspiggt gäng har under tre dagar peppat och inspirerat varandra både med träningen och inom kosten. Fem träningspass är avklarade med väl golkända insatser och träningsvärken har satt sina spår i hela kroppen.

Här bjuder vi på ett litet smakprov från vår upplevelse denna träningshelg 🙂

Spanien3
Bra start på dagen

 

Spanien9
Puls

 

Spanien2
Svalkande dopp

 

Spanien11
Mjölksyra

 

Spanien4
Styrka

 

Mat2
Fräscha råvaror

 

Spanien6
Löpning

 

Spanien8
Frihet

 

Målsättningar föds i El Campello!

En av deltagarna summerar helgen:

” Tack för en kanonhelg! Såå kul, inspirerande och härligt! Är så himla nöjd och glad över att jag hängde med! Tack!! ”

Snabbare återhämtning!

Kompressionskläder är en av de senaste och stora trenderna och används nu inte bara av elitidrottare, utan även vi vanliga motionärer tycks trivas bra i dessa plagg.

Efterfrågan är stor och många motionärer är positiva till kompressionskläder medan andra menar att det är lite väl enkelt att köpa ett par guldbyxor och därmed prestera mer.

Fördelar med kompressionskläder

Utvecklingen när det gäller träningskläder går snabbt framåt och förutom att plaggen nu ska andas och transportera svett så kan man även köpa träningskläder utifrån ett medicinskt perspektiv. Förutom träningstajts så finns det strumpor, vadskydd och överdelar i kompressionsmaterial. De ger följande fördelar:

– Ökar blodcirkulationen
– Ger stabilitet
– Förbättrar återhämtningen
– Minskar träningsvärk, stelhet och skador

Med fördel använder man dessa kompressionsplagg såväl under träningen som efter, eftersom återhämtningen då går snabbare enligt de som är insatta. Genom att blodgenomströmningen ökar så sköljs slaggprodukter från träningspasset bort och ersätts av nytt fräscht blod.

Själv upplever jag en god känsla och minskad trötthet i benen när jag använder mina kompressionstaijts. Benen blir inte alls likna svullna och trötta som de gärna vill bli efter att spenderat en dag på gymmet. Jag tycker även att de har en god passform och håller formen över en längre tid.

När det kommer till effekten för oss motionärer så är din egen insats på gymmet som avgör och det är upp till var och en att välja om de vill testa dessa kompressionskläder.

”Det finns inga genvägar utan det viktigaste av allt är att träna effektivt, äta nyttigt och varierat, sova och inte glömma att återhämta sig.”

 

Solkysst träningsresa

Träningstrenden smittar av sig även på valet av semesterresa. Allt fler väljer att vara mer aktiva på semestern och vill kombinera sin träning med sol och bad.

Jag har haft förmånen att få vara med på att anordna ett antal träningsresor till Spanien. Fördelarna med just dessa resor är att vi åker i en mindre grupp så att träningen kan anpassas efter alla deltagarna, både erfarna och nybörjare. Vi kan fokusera på träningen, lära känna varandra och ha kul tillsammans.

Låt bilderna tala

Här följer nu lite bilder från mina resor så att du kan få känna en liten vindpust av hur upplevelsen kan vara.

IMG_6259

Smidigt och enkelt flyger vi från Växjö till Alicante, Spaniens solkyssta kust.

IMG_3819

Lägenheten vi huserar i ligger i El Campello, lite norr om Alicante. Snart är det dags för det första träningspasset på takterassen, men innan dess mellanmål och påfyllning av energi.

Ultika
Lisa och Gabbe

IMG_3848

IMG_9506
IMG_3635

Sugen på en dusch efter passet? Här kan man duscha under bar himmel 😉 Eller ta ett dopp i poolen!

Pool

Affären ligger precis i anslutning till lägenheten och är fylld av härliga råvaror. Extra gott med färska skaldjur ifrån fiskdisken. Här finns även massor av fräsch frukt och det smakar gott efter träningspasset eller som dessert 😉

IMG_4379

IMG_4837

IMG_9543

En härlig vy är när mörket faller och vi fortfarande kan sitta ute och njuta av god mat och gamla och nyfunna vänner. Det blir tid att dela med sig av smaskiga recept och egna erfarenheter och funderingar.

IMG_0065

Eftersom det både blir varmt och ljust ganska tidigt på morgonen så passar det utmärkt att träna ett pass på stranden strax nedanför.

IMG_0123

Erika och Helen

 

Ulf
IMG_3882

Helene och Inez
IMG_4683

Bad

När morgonens pass är avklarat finns det tid för sol, bad och utflykter.  Och vad passar inte bättre än välförtjänt ett dopp i det svalkande havet!

IMG_6246

IMG_0264

Strandpromenad

Sol, bad och strandshopping.

Det går snabbt och enkelt att ta pendeltåget in till Alicante. Förutom att strosa på de pampiga gatorna finns det mängder av små tapasrestauranger och lite rolig shopping.

IMG_4239
IMG_4035

Det är inte alltid lika lätt att hitta hem. Vid ett tillfälle så hamnade vi på detta fina berg. Ja, ni som var med kanske kommer ihåg 😉

IMG_4259

Det finns mycket att se och uppleva, men det som man inte bör missa om man är i Alicante en onsdag är den fantastiska apelsinmarknaden.

IMG_3971
IMG_3974

Men trots allt härligt som finns att göra så är det nog just gemenskapen, skratten och det peppande orden sinsemellan på de svettiga passen som gör resan så lustfyllt!

DSC_0162

En PT behöver också träna 😉

DSC_1153

Strongwomenpasset brukar bli i svettigaste laget 😉

Snart är det dags för nästa gäng att möta Alicante i gryningen med mig. Jag ser fram emot kommande resor och nya äventyr.

IMG_4191

Förbättra ditt löpsteg

Det som jag fängslades av när jag var aktiv inom friidrotten var hur mångsidig träning vi hade. Det blev aldrig långtråkigt! Vi slipade på tekniken, styrketränade, jobbade med koordinationen och rörligheten. Eftersom min gren var mångkamp så var det dessutom viktigt att vara både snabb och uthållig!

Löpskolning var ett självklart inslag under varje pass. I slutet av dagens inlägg kan ni ta del av olika övningar för ett bättre löpsteg oavsett nivå.

Jonna tennsoldaten

Jag började med friidrott först när jag gick på mellanstadiet. I Algutsrum på Öland där jag kommer ifrån spelade alla i min klass fotboll, men eftersom jag hade en kompis inne i stan så hoppade jag på bussen en dag för att ta mig in till Kalmar och delta i Kalmar SK friidrottsskola på sommarlovet. Detta skulle visa sig bli många bussresor framöver, en början på en fantastisk tid med god gemenskap och personliga resultat.

Redan från första stund så drillades jag och mina träningskompisar i löpskolning. Från att ha varit en kråka som flög fram på banan så började steget allteftersom bli mer effektivt och jag fick upp farten. Eftersom jag var hyfsat bra i de flesta friidrottsgrenarna så blev mångkamp det som jag brann mest för. För tjejer är det 7 grenar som man tävlar i: 100 m häck, 200 m, 800 m, längd, höjd, spjut och kula. Träningen var allsidig och jag kände att jag hela tiden kunde utvecklas i någon av grenarna.

Till min tränare Tomas förtret så var jag redan då ingen tävlingsmänniska. Med detta menar jag att det var inte själva tävlingarna som drev mig framåt utan istället var det det mina egna mål eller resultat i de specifika grenarna som jag satte upp som sporrade mig. Jag presterade alltid bäst på träning, älskade att träna och njöt av gemenskapen med mina träningskompisar. Vi var ett härligt gäng och jag har fortfarande bra kontakt med många av dem. Tomas och jag har fortsatt att träffas genom åren och under en period var jag även delaktig i ungdomsverksamheten där han fortfarande är ledare.

Besök på Fredde

Nu i veckan så var jag och hälsade på under Norra läktaren på Fredde, insöp stämningen och kunde inte låta bli att vara med på ett litet hörn. Tillsammans med Jonna testade jag lite övningar i Slyngen. Det visade sig vara svårare än det såg ut att hålla rätt linje genom hela övningen. Men det kändes som ett roligt och effektivt sätt att stärka upp svaga länkar och bygga upp balansen i kroppen. Den vill jag testa fler gånger 🙂

Jonna slynge

Jag springer gärna, inte alltför långt, och njuter av friheten och naturen runt omkring mig. Där och då kan jag välja att lösa dagens problem eller njuta av en stunds avkoppling. Ibland fokuserar jag på tekniken och utförandet av nästa steg som är på ingång. Under årens lopp så har jag själv konstaterat att min kropp måste vara uppbyggd av snabba muskelfibrer. Detta är säkert förklaringen till att kortare intervaller fortfarande är en favorit när jag tränar flåset 🙂

Löpskolning

Klicka på löpskoleövningarna nedan och kika, men glöm inte borta att ge dig ut och testa! Lägg gärna in övningarna i början av ditt träningspass då du är pigg och fräsch.

Höga vristlöp
Höga vristlöp-fel

Tennsoldaten
Tennsoldaten-fel

Höga knälyft
Höga knälyft-fel

Stegringslopp

Så på med reflexvästen och ut och slipa på steget redan idag!
Här spelar det ingen roll på vilken nivå du ligger, det är bara att nöta på med tekniken.

Lycka till!