NYÅRSPRESENTEN till DIG SJÄLV!

Nu är det snart ett NYTT ÅR igen, oavsett om snön kommer eller inte. Men visst känns det konstigt att vi så här bara några dagar innan självaste Nyårsafton nästan har samma temperatur som delar av landet hade på midsommarafton!

” Unna dig att köpa en nyårspresent TILL DIG och starta upp det nya året med att komma i RIKTIGT BRA FORM! ”

Saras fantastiska resa startade med tjejgruppen

Sara Wintersteller är en av de tjejer som hoppade på den NYA TJEJKURSEN och ville komma i riktigt god form redan innan alla nyårslöften. Hon lyckades på 6 veckor tappa 10 kg och minska 10 cm på midjemåttet!

Genom att delta i tjejkursen fick Sara den kickstart hon önskade. Hon känner sig nu efter kursslut mer motiverad att hålla i sin träning. Nu känns inte träningen som ett ”måste” utan mer som en livsstil och träningen har fått en naturlig del i vardagen. Till och med den allra jobbigaste övningen i senaste träningsupplägget hindrar inte henne att ta sig till gymmet för att köra ett pass 🙂

Träningen i kombination med bättre kosthållning har gjort att hon fått mer energi och ork, känner sig gladare och även stärkt sin självkänsla. Hon har under dessa veckor byggt upp ett sundare och mer positivt tänk kring sina matvanor och matlagningen hemma.

” Under dessa sex veckor har Mia och Jenny givit mig verktyg och kunskap som jag har med mig resten av mitt liv 🙂 Så tveka inte att anmäla er tjejer! ”

Sara och Mia2

Boka in dig på vårens NYA tjejkurs med start tis 19/1 06.30!

Vad ingår i kursen?
Du kommer under sex veckor träna 12 pass i grupp med Mia Personlig Tränare och ha två kostföreläsningar med kostrådgivaren Jenny samt två kalipermätningar.

Gruppträningen drar igång på Malkars Västra den 19/1 kl 06.30.

Träningstider
Tis kl 06.30-07.15
Tors kl 06.30-07.15

Kostföreläsningar
Tis 19/1 kl 18:30-19.30.
Tis 2/2 kl 18:30-19:30.

Peppning och support från mig och Jenny under kursens gång.

För mer information maila mig på maria@jesper-pt.se

Till dig

Sov dig smal

Tillhör du dem som har svårt att somna på kvällen eller kanske vaknar efter ett par timmar och har svårt att somna om igen? Eller är du en av många som känner dig trött på eftermiddagen och när det är dags för träning så finns det inte mycket energi kvar?

Dags att lägga denna trötta period bakom dig och istället vakna pigg och utvilad! Här tipsar jag dig hur du kan bryta den negativa sömncirkeln.

Sömnen är hjärnans och kroppens chans till återhämtning. Att gå ner i vikt genom att sova låter nästan som en dröm 🙂
Men forskning visar på att det finns ett klart samband mellan sömn och vikt.

Maxa sömnen

1. Lägg dig på samma tid varje kväll (när du är sovtrött), sov gärna åtta timmar innan det är dags att gå upp. Barn och ungdomar behöver normalt mer sömn än oss vuxna.

2. Drick inte kaffe sent på eftermiddagen eller kvällen.

3. Träna inte alltför sent på kvällen.

4. Se till att det är mörkt i sovrummet och undvik att tända någon ljuskälla under natten. Kroppen behöver nämnligen total mörker för att kunna producera hormonet melatonin som främjar vår sömncykel och som är inblandad i kroppens uppbyggnad.

5. Undvik att ha dator och tv i sovrummet eller annat som kan störa.

6. Om du tar en tupplur på dagen se till att den inte blir längre än 15-20 minuter och tänk på att vi ”stjäl” från vårt sömnkapital.

Morgontrött

Snooza inte, ät en god frukost och mota bort tröttheten med en promenad eller cykeltur till jobbet.

Sömn5

Vinster med god sömn

Sömnen är livsviktig och vi sover ungefär en tredjedel av livet. Vila kan inte ersätta sömn, men har betydelse för kroppens återhämtning och avkoppling. Dålig sömn kan också vara en länk till depression och ett sämre immunförsvar.

Sömnen påverkar de hormoner som styr hunger, ämnesomsättning och fettlagring. Om du sover för lite kommer detta även sänka produktionen av de tillväxthormon som gör att kroppens celler förnyas och att vävnader repareras. För lite sömn kommer alltså inte främja din utveckling av muskelbyggande och fettbränning.

Oftast räcker det med en sömnlös natt för att känna av detta i kroppen. Fortsätter de sömnlösa nätterna så kommer sömnbristen på sikt även minska produktionen av vissa av kroppens hormoner. Så förutom att du känner dig fräschare, stabilare och mindre stressad med god sömn så finns det många vinster med att komma till rätta med eventuella dåliga sovvanor.

Det är alltså värt att prioritera sömnen om du vill ta del av de positiva effekterna eller gå ner några kilon 😉
Detta kommer öka dina möjligheter till ett gott träningsresultat.

Tack och god natt!
Själv sover jag som Pippi med fötterna på huvudkudden 😉

Sömn4