Löpning, hur kommer man igång?

Gerillalöparna i Malmö!

DSC_03322

 

Löpning är absolut inte min starkaste gren och jag är mer än säker på att det är fler än mig som känner likadant. Därför mötte jag upp Gerillalöparna på Ribbersborgs hudrastplats för att få lite tips och trix av de verkliga experterna!

Det är Andreas Liljeback och Måns Renntun (sittandes i mitten och till höger i bild) som arrangerar Gerillalöpningen i Malmö. Andreas håller bland annat i intervall-löpnings pass, som man kan hänga på redan nästa tisdag kl.18:00 om man är sugen! (Passet går att hitta på Träna i Parkens facebook-sida; https://www.facebook.com/events/855638931248073/).

 

DSC_0328

 

Hur ska man göra då för att komma igång med löpningen?

– ”Det är väldigt enkelt!”, säger Måns.

13063228_10153590410721538_9041935441901310747_o
Foto privat: Richard Jack

Man tvingar sig själv att springa tre gånger i veckan i fyra veckor, i minst 20 minuter. Att man kommer ut och rör på sig. Får in den rutinen. Om man lovar att ge sig själv den chansen. Vilket kommer vara skitjobbigt. Efter en månad, då lovar jag att man kommer känna sig inne det, ha löpning som en rutin och ha blivit lite endorfinberoende.”

 

DSC_0339


När man har fått in en rutin, vad kan man göra för att blir en bättre löpare?

– ”När man har kommit igång lite, då kan man hänga på och springa med oss gerillalöpare. För man ska kunna komma hit och köra även om man inte är supersnabb eller vältränad!” säger Måns.  

”Ett annat bra tips är att sätta mindre mål för dig själv! Signa upp på mindre informella tävlingar, spring med löpargrupper eller sätt upp en tid du vill slå på en viss sträcka.”

 

DSC_03411


Löparteknik, vad är viktigt och vad bör man tänka på?

– ”Spring inte på hälarna! Det är mitt allra bästa tips, säger Andreas. ”Försök att landa mer på framfoten istället för hela foten när du springer. Springer man i terräng där det är lite mjukare spelar det dock inte lika stor roll om man landar på hela foten.”

 +

– ”Lägg pengarna på ett par riktigt bra skor! Unna dig själv de där extra hundringarna i butiken och köp ett par bra löparskor. Gå till en butik där du får testa skorna på löpbandet och se till att personalen hjälper dig välja rätt skor för just dig!”  

DSC_0347

Kortfattat:
  1. Få in en rutin.
    20 minuter, tre gånger i veckan. Håll koll på tiden istället för sträckan! Tidsmål dig mer.
  2. Sätt upp små mål för dig själv.
    Skriv upp dig på informella tävlingar eller spring tillsammans med en grupp.
  3. Se till att ha bra skor!
  4. Utmana dig själv men som Andreas säger:

    ”Se till att ha roligt!”

 

Marathon-perioden är snart här!

Marathon, Halvmarathon, Färgfest, Hinderbanelopp & mycket mycket mer!

Vilket typ av lopp fascineras du mest över? (Själv hade jag önskat att det fanns ett handståendegång-lopp! Det hade verkligen imponerat mig!)

13106733_10154185225851584_1699193641_o

Här är en liten smakprovslista för att ge er en inblick över vilka lopp som arrangeras i Malmö framöver:

  • Vårruset i Malmö
  • Toughest Malmö
  • Humlestafetten
  • Lundaloppet
  • Blodomloppet
  • Run for Diversity
  • Vegoloppet
  • Malmöloppet
  • Midnattsloppet Malmö
  • Malmö Halvmarathon
  • Hundlöpet
  • Sylvesterloppet (31 december! BRRRR, säger jag bara)

 

Vårruset är det närmaste loppet att arrangeras i Malmö, redan den, 2:a maj det vill säga nästa vecka. För er som älskar att springa så måste jag säga att Malmö verkligen ser ut som dröm-staden för er! Själv har jag aldrig riktigt funnit tjusningen i löpning. Men jag ska kontakta ett av Malmös-löparteam i veckan för att förhoppningsvis få lite tips och trix. Och självfallet testa på ett träningspass tillsammans med dem! (Intervjun kommer naturligt vis att hamna här på bloggen sedan)

För jag ska ju faktiskt springa ett lopp i år, mitt allra första! Det är inte många dagar kvar nu kan jag säga. Klockan tickar fort och på lördag är det allra sista chansen att testa, känna och klämma på hindrena inför loppet. På XXL Lutz. Jag kommer vara där hela dagen och hjälpa till med teknikträning. Finns inget bättre sätt att fira valborg om du frågar mig!

13081725_10154185225666584_1215988068_n

 

TV-show med Emelie Walles!

För er som läste måndagens pressmeddelande från 24Malmö.se så vet ni redan att en av Sveriges största bloggerskor Emelie Walles kommer att lansera en tv-show tillsammans med tidningen. Det ni inte vet däremot är att ett av hennes avsnitt, Fredag med Emelie, kommer vara ett träningspass med mig där hon får testa på ett Street Workout-influerat träningspass. Roligt värre!

fredag-med-emelie-9-of-10

Läs mer om tv-showen här:
http://24malmo.se/2016/04/25/24malmo-se-gor-tv-show-med-bloggstjarna/

 

Glöm inte ta livet med ett leende!
/S

Dag 6, i livet utan smartphone

Ett liv utan mobiltelefon känns idag helt avigt …

Det är en aning beundransvärt hur mycket vi förlitar oss på vår telefon nu för tiden. Redan dag ett insåg jag att jag möjligen skulle kunna åka på tågböter eftersom mitt studentkort numera finns online i appen. Hur ska jag kunna bevisa att jag är student och har rätt att färdas på mitt studentbusskort utan mobilen? Dag två blev jag erbjuden ett jobb och skulle intervjuas över telefon, den situationen var också lite knepig. Men det är tur att man har en sambo som kunde lämna sin telefon hemma. Nu har det snart gått en vecka utan Facebook på bussen, instagram innan träningspasset och GPS när jag ska köra bil. GPS är utan tvekan det jag saknar allra mest! Efter årets första 40-minuters joggingtur (lite vilsen och springandes upp och ner för kullarna på golfbanan i oxie) så kan jag inte posta en bild på hur långt eller snabbt jag har sprungit till alla mina FB-vänner. Attans typiskt … ^^ (haha)

 

DSC_0352

 

I lördags hjälpte jag till som Toughest instruktör på Mobilia där labbet hade satt upp en mini-hinderbana för alla nyfikna som ville klämma och känna på hinder tagna från Toughest Race. GALET KUL! Vuxna behöver också leka av sig och hinderbana är definitivt vuxen-lek!

 

13007221_10153754055908026_8472470661884542122_n

 

Självklart är ju jag anmäld till Toughest Race som går av stapeln den 7:de maj i Malmö. Måste erkänna att jag är galet nervös! Kondition har aldrig varit min starka gren, och min längsta joggingrunda (någonsin!) var 6km. Toughest loppet är trots allt 8km långt men innehåller 40 hinder längs vägen. Så praktiskt sett hinner man bara springa 200m innan man ska göra något explosivt, balanserande eller styrkekrävande. Som fd. gymnast och kampsportsutövare har jag gott om benmuskler och explosiv styrka men … man har en definitiv fördel att vara lång och ha bra kondition under Toughest Race.
Inför loppet tränar jag cirka 1-2 gånger om dagen, ja jag vet jag är student och jag skriver på min C-uppsats så jag sköter allting hemifrån och kan helt planera min egen tid. (Det är underbart!). Hur konstigt hade det varit om jag skrev en C-uppsats om sport men inte tränade?! Jag har naturligtvis lagt in löpning sedan 2-3 veckor, och idag var min allra första lång-runda. Lite förvånad över mig själv att löpning på platt mark verkar gå helt utan ansträning, 40 minuter rakt igenom. Avslutade passet med backträning, det vill säga att sprinta upp för backar och jogga ner. Puh! Det behöver absolut göras fler gånger inför loppet. 2,5v to go!!

TRÄNA TRÄNA TRÄNA!

Välkommen helg!

För er som inte har några planer för helgen…

så har jag några helt förträffliga tips!

 

  1. Denna helgen är det MalmöMästerskapen i beeptest!
    Rättare sagt imorgon på stadium området. Varför inte ge sig själv en utmaning och dela upplevelsen med hundratals andra malmöbor? Eventet finns på Facebook för den som är intresserad av att kolla upp fler detaljer:  Fortsätt läsa Välkommen helg!

Ruffie – utomhusträning för alla!

Ruffie med Oscar Salazar Aros

Ruffie är, kort sagt, kamsportsinfluerad fysträning. Det är ett träningskoncept som bygger på enkelhet och samarbete. Mer specifikt är Ruffie uppbyggt på fyra block. Dessa block innehåller i sin tur tre olika delar som repeteras i två omgångar under varje träningspass. Varje block består därefter av tre olika delar:

  • En parövning där vi samarbetar.
  • En parövning där vi kämpar mot varandra.
  • En enkel fysövning där vi tömmer ut den sista energin vi har kvar.

 

Ruffie (18)

 

Oscar är en av Ruffie-instruktörerna, baserad i Malmö som instruerar under årets alla årstider runt om i Malmös parker. I onsdags höll han ett av sina gratis träningspass i samarbete med Träna i Parken, utöver det håller han självfallet i vanliga ruffie-pass, rörlighetsträning och OCR-pass tillsammans med Toughest. Oscar kommer ursprungligen från en bred kamsportsbakgrund och utbildade sig till Ruffie-instruktör 2013, då han insåg att han inte längre ville satsa som elitidrottare.

”Coaching är min grej! Det känns ärligare mot mig själv. Att kunna finnas där för andra, hjälpa dem som behöver och kunna ge dem en knuff mot att kunna ta kontroll över sin egen kropp.”

 

Ruffie (16)

”Alla människor behöver bekräftelse. Vi är alla sociala varelser som behöver social bekräftelse för att kunna må bra. Ett välmående kan sedan leda till egen makt, det vill säga att man tar kontroll över sin egen kropp. Kontroll att bestämma hur vi vill att vår kropp ska vara och hur vi ska vara. Inom Ruffie använder jag den fysiska aktiviteten för att skapa en koppling mellan det fysiska och det mentala.”

Ruffie (15)

”Det är ruffe, vi kramas!”, säger Oscar glatt.

Musse Hasselvall grundade träningskonceptet Ruffie år 2008. Han menar själv på att en kombination av par-, kamp- och individuella fysövningar gör Ruffie till ett innovativt träningskoncept som skapar funktionell styrka, kondition, koordination och balans.

Oscar försöker att sprida konceptet här i Malmö samtidigt som han försöker få malmöborna att ta del av stadens aktiva platser. Vi har fantastiska parker och allt fler utegym runt om i staden. Använd dem! Du behöver inget gymkort för att träna. Ta kontakt med en instruktör om du inte känner dig bekväm med utegym eller vet hur du ska använda dem. Oscar till exempel bara en av dem instruktörer som håller i utomhusträningspass i utegymmen varje vecka!

 

Ruffie (27)

 

”Enkelheten gör att det krävs inga redskap, inget gym eller några förkunskaper, All you need is Heart!”

 

Om man är sugen på att läsa mer om eller prova på någon av de olika träningsformerna som Oscar instruerar kan man klicka in sig på någon av Oscars sidor:
Facebook: Revolutionary Fitness Sweden
Instagram: @revfitsweden.oscar
Youtube: Revolutionary Fitness Sweden

 

Ruffie (1)

”I bildgalleriet finner ni tre enkla övningar som ni kan testa nästa gång ni går förbi ett av Malmös utegym i helgen!” 

Ha en fantastisk fredag och träningshelg!
/S

 

Våren är här med gratis utomhusträning!

Kanske har du redan tagit din första latte på uteserveringen och njutit av vårsolen?

Kanske har du redan röjt i förrådet och tagit fram utemöblerna, till och med putsat fönstren?

Men har du skrattat, svettats och gett din kropp möjligheten att njuta av stadens parker?

 

12970161_10154135401791584_1398350905_o

 

Gratis utomhusträning!

I Malmö finns det flera olika föreningar som erbjuder oss malmöiter GRATIS träning i stadens parker. Toughest LAB, Global Yoga, Friskis&Svettis, Träna i Parken och många, många fler föreningar delar helt gratis med sig av sina kunskaper för att få oss att röra på oss och ta hand om våra kroppar. Trixet är bara att hitta tid och plats till de olika eventen! De flesta föreningar har nu börjat använda sig av Facebook för att sprida sina event. Så se till att like:a event och sidor som erbjuder gratis träning, då kommer Facebook att hitta liknande event åt dig i ditt närområde. Det är fantastiskt, jag vet!

 

15.07.30_tränamedkunskap (12)

 

Själv blev jag erbjuden att hålla mitt alldeles första Toughest-träningspass på Kockum Fritid förra lördagen. Extremt kul! Jag har också lyckats damma av min gamla Taekwondo-dräkt och gjort mina första vingliga rundsparkar på klubben. Utomhusparkerna i Pildammsparken, Rörsjöstaden och Oxie invigde jag förvisso för länge sedan men förra veckan startade jag min extremt plågsamma resa mot att ”få kondis”. Nog för att jag tränar men kardiovaskulär träning, det vill säga löpträning eller jogga har jag inte gjort sedan år 2012. (Ja, det är hemskt. Att starta är alltid hemskt. Men om ett par veckor är jag säker på att jag kommer ha fått in ett välbehagligt flyt!).

Jag är ju trots allt anmäld till Toughest, Andreas Sjölin säger ju att vem som helst kan delta i loppet, så varför inte!? 8km och 40 hinder tillsammans med min kusin och hans flickvän. Det ska bli extremt spännande att se hur många av hindren vi klarar av! (I will update you!)

 

profil (3)

 

IMORGON,
har jag bokat nästa intervjutillfälle med en av Malmös träningsprofiler, Oscar Salazar Aros. Han instruerar bland annat någonting som kallas för Ruffie. Vilket var en träningsform jag aldrig hade hört talas om fören förra året då jag gick på en av Oscars gratis träningspass i Pildammsparken i Malmö.

Så imorgon ska jag skrapa ihop lite information till er om vad Ruffie är och vad Oscar har för utomhusträningstips sen blir det GRATIS Ruffie-träning i rörsjöparken kl.18.00. Häng på du med vetja!

”Passet är öppet för alla och passar alla fitnessnivårer.”, säger Oscar. ”All you need is heart!”

 

15.07.30_tränamedkunskap (58)

 

Ses i Rörsjöparken kl.18? I'll be there!
/S