Happy international yoga day!

Happy international yoga day!

Den 21:a juni har firats som den internationella yoga dagen sedan förslaget fastslogs i december 2014. Det var Indiens premiärminister Narendra Modi var den som lade fram förslaget vilket backades av 177 FN nationer. Modi utövar själv yoga varje dag och har till och med utsett en minister som har ansvar för yoga och Indiens traditionella läkekonsten Ayurveda.

”Yoga should not be just an exercise for us, but it should be a means to get connected with the world and with nature,” declaring yoga “India’s gift.” – Narendra Modi

image

 

Självklart firade jag den internationella yoga dagen med ett yogapass tillsammans med min svenska yogie favorit – Stina Gustafsson Dahan! Stina håller bland annat pass på Hot Yoga House i Malmö men dagen till ära hölls passet på Clarion Malmö Live.

 

image

 

Yoga finns i oerhört många olika former och stilar. Självklart finns det också minst lika många anledningar till varför man utövar yoga. Stina berättar att yoga för henne handlar om personlig utveckling. Att yoga är ett sätt att lära känna sig själv och sina gränser. Där det som praktiseras på yogamattan sedan används både i vardagen och arbetslivet. Träningen på yogamaytan blir som en trygghetszon där man bygger upp och stärker sig själv inför det som komma skall.

 

Mer om yoga och Stinas tankar runt yoga kommer imorgon, men just nu vill jag bara passa på att önska er – HAPPY YOGA DAY! Hoppas du spenderade den med massor av kärlek, inre frid och fysiskt välmående. Namaste!

Hemmaträning!

Hemmaträning – Kroppviktsträning – Calisthenics 

Kärt barn har många namn så kalla det vad du vill, oavsett är det endast fantasin som sätter begränsningar för hur du kan träna utan att använda vare sig redskap, maskiner eller vikter. Allt man egentligen behöver för att komma igång är vilja, motivation och inspiration.

 

Det som absolut flest människor kämpar med när det gäller träning är vilja. Man är egentligen inte intresserad av att träna och vill inte kämpa sig igenom timmar av svett. Det första steget mot ett hälsosammare liv och välmående är acceptera att man faktiskt inte vill. Det är okey att inte vilja, konfrontera det. Sluta slösa ut din tid på att skapa ursäkter och undanflykter till varför du inte kan träna, det kommer bara få dig att känna skuld i slutändan. Alla behöver inte se ut som en Andreia Brazier eller Channing Tatum. Att välja sin kost väl och upprätthålla rörelse över hela dagen kan vara minst lika bra för kroppen som hård styrketräning. För det kroppen verkligen behöver är balans. Vi är moderna människor i en modern tid, men för vår kropp hade vi lika gärna kunnat befinna oss i stenåldern. Våra kroppar är skapade för att röra sig och anpassa sig efter omgivningens omständigheter. Att sitta på en stol, timmar i sträck är något bland det mest onaturliga vi kan utsätta vår kropp för. Vår kropp behöver omväxling. Är träning helt enkelt inte din grej? Helt ok. Se då till att ta trapporna istället för hissen, promenera eller cykla till jobbet istället för att ta bilen, kanske kan du rentav få in en 15 minuters lunchpromenad med kollegorna istället för kaffe efter maten. Kroppen behöver inte specifikt träning för att må bra, vår kropp behöver rörelse!

 

Rörelse kan som ni säkert vet komma i många former: vardagsrörelse, hikingturer på fjället, skidåkning, promenader, yoga, styrkelyft, löpning, brottning, gymnastik, ridning, etc.

Det du kanske inte vet är att kroppen behöver kroppen behöver kontinuerlig rörelse, och såhär i semesterperioderna är det tyvärr många som även ”tar semester från träningen”. Varför göra sig själv en otjänst genom att förstöra resultatet av all träning man har kämpat för resterande delen av året tänker jag? Man behöver inte nödvändigtvis träna samma typ träning under semestern, men att lägga in minst 15 minuters fysisk aktivitet under semesterdagarna kan göra under! Både för metabolismen, för att upprätthålla sommarformen och ökar energinivån så att man orkar med alla semesteräventyr!

 

För dig som behöver inspiration eller vill ha tips på övningar som kan utföras hemma, på semestern eller rent av på en 15 minuters-rast på jobbet är det bara att klicka på nedanstående länkar:

 

profil (1)