SÅ SOVER DU BÄTTRE

Har du svårt att sova om nätterna? Är du omänskligt trött på morgonen? Är du den som snoozar sex gånger innan du kliver ur sängen? Att vi måste sova är ingen nyhet för någon, gärna 7-8 timmar per natt,  men allt fler drabbas idag av insomnia och har otroliga sömnsvårigheter. Att få sova är livsviktigt då olika hormoner regleras under natten och kroppen återhämtar sig. Att sömnbrist kan leda till övervikt kanske inte heller är någon nyhet då hormoner som leptin och ghrelin kommer i obalans. De båda hormonerna bidrar till att balansera hungers och mättnadskänslor men utsöndras för mycket eller för lite beroende på hur vi sover.

Under natten bildas även melatoninet i kroppen vilket bidrar till kroppens förmåga att slappna av och är livsnödvändigt. Studier har även visat att sömnbrist är kopplat till övervikt och depression. Att dessa två går hand i hand förvånar nog ingen, men att hjärnkapaciteten sänks när vi blir överviktiga eller deprimerade visar tydliga tecken på att de två hänger ihop. Så, vad kan vi göra för att sova bättre?

– Skapa en kvällsrutin. Vi har rutiner för våra barn när de ska sova. Vi kanske badar dem, smörjer in dem, sätter på en ny pyjamas, läser saga och dricker välling. På detta sättet vet barnet att det är dags att sova och rutinen påminner dem om att det är kväll. På samma sätt kan vi vuxna skapa en liknande rutin. Vi kan ta en dusch, smörja in oss med en härlig lotion, dricka kamomill te, tända ljus och kanske läsa en bok eller meditera. Vi varvar ner och somnar lättare.

– Stäng av all elektronik två timmar innan du lägger dig. Vi får så otroligt mycket intryck från det vi ser och tar in och hjärnan går på högvarv av allt den ska smälta vilket gör det svårt för oss att koppla av när vi ska sova. Att stänga av tv, telefon, dator och andra enheter två timmar innan sömn gör det lättare för oss att varva ner.

– Drick inte för mycket efter middag. Fördela vätskeintaget jämt över hela dagen så undviker du att behöva gå på toaletten under natten och få då istället sova ostört.

– Investera i mörkläggande rullgardiner. Försök att göra rummet så mörkt som möjligt och stäng ute allt ljus när du ska sova så blir du lättare trött och kroppens naturliga rytm känner av att natten har kommit och betyder vila.

– Ingen elektronik i sovrummet. Sovrummet är till för återhämtning, närhet och avkoppling, INGET annat, Släng ut tv:n, datorn och telefonen och införskaffa en klassisk väckarklocka istället.

– Investera i nya mjuka lakan. Nytvättade lakan får iallafall mig att längta till sängen och gör att jag gärna lägger mig tidigare på kvällen.

– Titta inte på klockan om du vaknar på natten. Detta gör att vi börjar räkna hur mycket tid vi har kvar att sova. Om vi vaknar innan klockan ringer blir vi lätt stressade av att kanske bara ha någon timme kvar att sova istället för att låta kroppen vila och slappna av till det faktiskt är dags att kliva upp.

– Gå inte och lägg dig för mätt eller hungrig. Ät max 2-3 timmar innan du lägger dig. Om vi ätit tätt inpå läggdags ökar vi stressen i kroppen då kroppen jobbar med att smälta maten. Samma sak gäller när vi är hungriga. Stressen ökar i kroppen och vi är inte tillfreds när vi ska sova.

Kanske kan du inte ta till dig allt men välj ett par stycken och prova dig fram till vad som funkar för dig!

Sov gott!

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.